יעל בורשטיין, פעילה פוליטית וחברתית, הצטרפה למשלחת נשים שארגנו לרמאללה והשתתפה במפגש עם פעילות פלסטיניות. בפוסט שכתבה לאתר “סלונה” היא מספרת: “לא הופתעתי לגלות שכל משתתפת שהגיעה, ישראלית ופלסטינית, קיבלה שלל אזהרות ושאלות מצד משפחתה וחבריה, הסכמנו שבדיוק את הפחדים והסטטיסטיקות האלה באנו לנצח. בסבב הפרידה המילה “מספיק” חזרה על עצמה שוב ושוב, כמסר למנהיגים משני הצדדים ולצידה עלו רעיונות ומחשבות של איך להמשיך ולקדם את השיח ואת רעיון שתי המדינות. ברור לי שחייבים להמשיך להיפגש ולדבר. לא רק כי זה הדבר הנכון לעשות וכי אין לנו ברירה אחרת, אלא כי עצם קיום המפגשים שב ומוכיח פעם נוספת כי השל(ו)ם גדול מסך כל חלקיו”.
השל(ו)ם גדול מסך כל חלקיו ברמאללה
יעל בורשטיין
יום השלום הבינלאומי היום וזו הפעם השנייה שאני עושה דרכי לרמאללה. במסגרת פעילות של יוזמת ז’נבה הצטרפתי לקבוצת נשים ישראליות שיוצאת לפגוש קבוצת נשים פלסטיניות.
עבור חלק מהמשתתפות זו עומדת להיות הפעם הראשונה ברמאללה, אבל המתח המורגש באוויר לא לגמרי מאפשר להתרגש כראוי. כמעט כל יום בשבוע האחרון היו דקירות, נטרולים וטרור עד שגם הנהג שלנו מרגיש צורך להציג את עצמו כ”חבר שלכן מאבו גוש” במין טון מתנצל כזה ואחת הבנות מיד עונה לו ש”כולם חברים שלנו” ומחייכת. הצהרה ראויה, אני חושבת לעצמי, הלוואי ובאמת זה היה כך.
את מחסום גבעת זאב המוביל אל הכפר אל ג’יב עברנו בזריזות ואפילו שהכפר נמצא בתחום השיפוט של ירושלים – כלל לא ניכרים בו סימני עירוניותה, אלא להיפך, משהו שיותר מזכיר פסטורליות עצובה. המשך נסיעה קצרה דרך ביר נבאללה חושפת בפנינו חלק מגדר ההפרדה שעוטפת את האזור. בגללה, מספר הנהג, נסיעה בת שמונה דקות לבית חנינא השכנה (מרחק של כחמישה ק”מ) אורכת היום כשעה וחצי וכל מי שהתאפשר לו עבר לגור במזרח ירושלים. לכן הרחובות כל כך שוממים, הוא מוסיף.
צילמתי כל הדרך מהמחסום אבל כל השטח נראה לי כמקשה אחת. קשה היה לי להבדיל איפה נגמר כפר אחד ומתחיל אחר והמרחבים נראו מספיק גדולים כדי להכיל את שני העמים שלנו יחד, לו רק היו רוצים בכך. ניידות המשטרה הפלסטיניות שחיכו לנו קטעו את מחשבותיי וסימנו שהגענו לרמאללה. התבקשנו להסיט את הוילונות כדי לכסות את החלונות ונכנסנו לעיר בליווי שתי ניידות – אחת מלפנים ואחת מאחור. מצידנו (השמאלי, למרבה האירוניה) נסע טנדר צבאי ירוק עליו עמדו ארבעה חיילים ברובים שלופים. לרגע אחד הצצתי מבעד לוילון וראיתי אותם, צמודים אלינו ומביטים בי כשרק שמשת הרכב מפרידה ביננו.
כנראה שהישראליות שלי עדיין מוטבעת בי מספיק חזק כי מיד עלו בי תמונות האינתיפאדה שהופיעו בטלוויזיה כשהייתי ילדה. טנדרים זהים לזה שנסע לידנו נוסעים בשיירות ברחובות ולא יכולתי שלא לחשוב על כל מה שיכול לקרות לנו באותם הרגעים. לרגע נתתי לפחד להשתלט עליי וצבעתי את הליווי שנועד להגן עלינו בצבעים של שחור ואדום, כשאני בעצם שוכחת את שבאתי לעשות כאן, שזו העת להחליף כבר את תקליט המחשבות הישן והשבור הזה.
שמחתי לפגוש פרצופים מוכרים ממפגשים קודמים, לצד הרבה פרצופים חדשים. הפעם הצטרפו גם נשים שמחזיקות בתפקידים רשמיים ברשות הפלסטינית והקבוצה הפלסטינית הייתה גדולה משלנו, מה ששוב העמיד את האמרה השחוקה הקובעת ש”אין פרטנר” בסימן שאלה. הן סיפרו על התקווה שהתעוררה בעקבות הסכמי אוסלו, על האמונה שזה ייקח חמש שנים מרגע החתימה ובסופן תהיה להם מדינה ועל האכזבה המרה כשזה לא קרה.
עודכנו בריק (void) בו נמצאת הרשות, כזה שאם לא נזדרז למלא, יתמלא באנשי חמאס. מחשבה שעוררה גם בהן חרדה גדולה.
גם קיצוניותה ההולכת וגוברת של החברה הפלסטינית לא חמקה מעיניהן. דור הפייסבוק, הן מחדדות, קיצוני יותר ומושפע יותר, וזה לא קשור רק לסכסוך, אלא גם להתפתחויות שונות שחלות בעולם הערבי והמוסלמי בכלל. מהצד השני עומד הפחד שלהן של ללכת בירושלים, בה כל תנועה לא נכונה עלולה להסתיים בירי. הילדים מפחדים ולמענם הן היו רוצות לשנות, למענם הן באו לפגוש אותנו. אותם ילדים שבכל מחסום שואלים מחדש אם עכשיו החיילים יהרגו אותם ומבקשים שוב ושוב מהאימהות שלהם שלא לפתוח את החלון.
משתתפת מחברון סיפרה על המצב הבלתי אפשרי בעיר, על החלוקה והאפליה הברורה של המתנחלים לעומת הפלסטינים. כולנו הנהנו בעצב כשסיפרה עד כמה זה ניכר בעבודתה היום יומית כעובדת סוציאלית שם. לא הופתעתי לגלות שכל משתתפת שהגיעה, ישראלית ופלסטינית, קיבלה שלל אזהרות ושאלות מצד משפחתה וחבריה, הסכמנו שבדיוק את הפחדים והסטטיסטיקות האלה באנו לנצח. בסבב הפרידה המילה “מספיק” חזרה על עצמה שוב ושוב, כמסר למנהיגים משני הצדדים ולצידה עלו רעיונות ומחשבות של איך להמשיך ולקדם את השיח ואת רעיון שתי המדינות.
המפגש הסתיים, אבל דבר אחד היה לי ברור עוד לפני שעברנו במחסום (וננזפנו על ידי הצבא כי לטענתם יצאנו בזה הלא נכון) בחזרה לישראל – חייבים להמשיך להיפגש, להמשיך ולדבר, ולא רק כי זה הדבר הנכון לעשות וכי אין לנו באמת ברירה אחרת, אלא בעיקר כי עצם קיום המפגשים שב ומוכיח פעם נוספת כי רק כך השל(ו)ם גדול מסך כל חלקיו.